March 26, 2012

The Journey of A Thousand Miles Start with a Single Step

The Journey of A Thousand Miles Start with a Single Step

BERTUAH.. Perkataan pertama sayadapat nyatakan sebab BERTUAH menjadi salah seorang tulang belakang PERTUBUHANini.. Bermula dari Program Sejuta Impian lagi, saya tertarik dengan ISU yangdibawa.. ‘STREET CHILDREN’.. Isu yang sangat asing bagi kita di sini.. Dalamhati terdetik ‘masih ada lagi ke kanak-kanak seperti ini di Malaysia?’


YA! Populasi paling ramai sekaliadalah di Sabah..

PELUANG.. Saya berPELUANG untukbertemu dan membuat program berbentuk pendidikan dengan kanak-kanak ini.. tidakmahu melepaskan peluang begitu sahaja, saya merancang sesi pembelajaran sebaikmungkin bersama rakan-rakan guru yang lain..



Hari pertama: saya memulakan sesipada hari itu.. sesi pertama je saya dah mula mengeluh kerana PENAT..hahaha..Mungkin kerana tidak cukup tidur dan berehat.. Tertanya-tanya bagaimana team yang lain menguruskan 15 sesi terusmenerus tanpa bantuan ramai Volunteers. Hahaha.. tp, bila saya lihat kepadakesungguhan dan semangat kanak-kanak tersebut untuk belajar, hati terusterdetik “Apa mereka akan jadi pada masa depan mereka jika keadaan iniberterusan?”


YES!!! THESE SCENARIO HAS BEEN THERE FOR 50 YEARS..SO, WE NEED MAKE ACHANGE!! NOW OR NEVER!!! –Mazuin dalam Sejuta Impian

Semangat terus membara untukmeneruskan sesi sehingga tepat pukul 6 petang. Pada pengamatan saya, ramai yangberbakat di situ. Oleh kerana saya diberi tugas untuk mengajar menari, sayamelihat ada beberapa org kanak-kanak yang memang boleh menari. Rasa macam naktarik je budak-budak tu kemudian ajar menari betul-betul sampai boleh buatshow..hahahahha… TUNGGULAHHH~ Inang, Zapin, Joget, Daling-daling semua akuajor…hahahha

Hari kedua: segalanya lebihteratur.. dan kelas berlangsung seperti biasa.. kanak-kanak tersebut ketawa,menjerit, menangis, berlari, menulis dan sebagainya membuatkan saya takhabis-habis tersenyum. Inilah LANGKAH PERMULAAN MEREKA SEBELUM MELANGKAHJAUHHHHHHH!!!!

Terima Kasih K.I.D.S Malaysia!!!

No comments:

Post a Comment